Hoppa till innehåll
  • Anslut

    Vad vill du ansluta?

    Anslut privat fastighet

    För dig med villa eller stuga

    Anslut BRF

    För er som äger er fastighet

    Har du redan en fiberinstallation? Under Tjänster hittar du fler erbjudanden för dig som kund.

     

    Anslut flerfamiljsfastighet

    För dig med hyresgäster

    Anslut ditt företag

    För dig med verksamhet

    Övrigt

    Ute efter en internettjänst?
    För dig som ska bygga nytt
    Inför installation
  • Tjänster

    Vad kan vi hjälpa dig med?

    Stadsnätstjänster

    Internet, tv & telefoni för alla

    Avancerade tjänster

    Kapacitet, svartfiber, inplacering m.m

    Har du ingen fiberanslutning? Under Anslut hittar du erbjudanden för dig som inte ännu är ansluten.

     

    Serviceavtal

    Säkerställer en fungerande anslutning

    Smarta tjänster

    Sensornätverk och andra lösningar

    Övrigt

    Kom igång
    För dig som ska flytta
    Guider & Manualer
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss

    Lunet 🧡 Luleå

    Luleås digitalisering

    Vårt fibernät
    Samarbeten
    Sponsring

    Vi är Lunet

    Om företaget
    Jobba på Lunet

    Nyheter & Press

    Nyheter
    Presskontakt
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Meny
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Loading...

Felsökningsguide Företagsinternet

Hjälp med felsökning av ert internet.

Hem › Kundservice › Felsökning och felanmälan › Felsökning Företag

Ingen internetuppkoppling?

Följ stegen för att felsöka er fiberanslutning. Felsökningen hjälper er att avgränsa felet och för att utesluta att felet ligger i Lunets fibernät.

För mer hjälp med felsökning av era egna enheter hänvisar vi er till er tjänsteleverantör.

  1. Finns det någon pågående driftstörning hos Lunet eller din tjänsteleverantör?

    Under driftinformation publicerar Lunet aktuella driftstörningar. Besök även er tjänsteleverantörs hemsida för att se om de har några rapporterade fel. 

    Om det inte finns någon aktuell driftstörning följer ni stegen för felsökning. Skulle det fortfarande vara fel på er internetuppkoppling är det hos er tjänsteleverantör som ni gör felanmälan.

  2. Har du kontrollerat utrustningen?

    Ni behöver säkerställa att all er utrustning är strömsatt. Kontrollera även att det finns ström i eluttaget, har någon säkring gått eller är hela området strömlöst?

    Därefter behöver du se till att alla tillhörande kablar är inkopplade på rätt sätt och att lamporna på Lunets fiberkonverter lyser som de ska.

    I vissa fastigheter eller lokaler har Lunet ingen fiberkonverter installerad, utan där finns endast nätverksuttag som fastighetsägaren ansvarar för. 

  3. Har du startat om utrustningen?

    Du startar om Lunets fiberkonverter genom att dra ut nätverkskabeln och dra ut sladden från eluttaget i väggen. Starta även om routern om ni har en.

    Avvakta ca 5 minuter innan du kopplar in allt igen.

  4. Har du anslutit en dator direkt till fiberkonvertern eller nätverksuttaget?

    Om det fortsatt inte fungerar behöver du koppla en dator med en nätverkskabel direkt till nätverksuttaget eller fiberkonvertern.

    Testa alltid med två olika nätverkskablar för att säkerställa att kabeln inte är trasig. Du bör även prova flera olika enheter, exempelvis med en till dator. 

    Om du nu når internet vet du att anslutningen fungerar och att det mest troligt är fel i utrustningen som tidigare var ansluten och som du kopplade förbi när du anslöt en dator direkt. För felsökning av den utrustningen så hänvisar till leverantören.

  5. Har du felanmält hos din tjänsteleverantör?

    Tjänsteleverantören är den som levererar tjänsterna till er och det är hos dem du gör en felanmälan för er internetuppkoppling.

    Du bör ha testat samtliga steg i felsökningsguiden innan du gör felanmälan hos er tjänsteleverantör.

Nätverksuttag

Om du misstänker att felet beror på att nätverksuttaget är trasigt behöver du kontakta fastighetsägaren för att få byta ut det.

Servicenivå på ert internet

Tjänsteleverantörerna erbjuder olika servicenivåer för sina tjänster. Säkerställ att ni väljer den servicenivå som ni behöver för er verksamhet.

Felanmäl Lunets utrustning

Kontrollera om lampan för fiberlänk lyser på fiberkonvertern. Om lampan för fiberlänk inte lyser ber vi dig att kontakta vår support för felanmälan. Vid felanmälan ber vi dig att ange det förbindelsenummer som finns på fiberkonvertern.

Information om utrustningen

Manualer för Lunets all utrustning i fibernätet och som finns installerad hos er.

Driftinformation

Om vi har några pågående driftstörningar eller planerade avbrott.

Kom igång-guide

Om ni behöver hjälp med att komma igång med era tjänster i stadsnätet har vi samlat information här.

Lunet AB

Lunet äger, driftar och bygger ut fibernätet i Luleå. Ett stadsnät med kunden och valfriheten i centrum. Med fri konkurrens i stadsnätet erbjuder Lunet mängder av leverantörer av bredband-, tv- och telefonitjänster.

Anslut

  • Villa
  • Företag
  • Flerfamiljsfastighet
  • Bostadsrättsförening

Kundservice

  • Vanliga frågor & svar
  • Felanmälan
  • Jag ska flytta
  • Ledningsanvisningar
  • Anmäl schaktskador

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Om Lunet
  • Öppettider
  • © Lunet AB
  • Så hanterar vi dina personuppgifter
  • Visselblåsarfunktion

Hantera cookies-inställningar

Facebook Linkedin

Planerat underhåll

Den 17-18 februari från 22.00 till 06.00 genomför vi ett större fiberarbete som påverkar ett flertal kunder i Lunets fibernät. Arbetet genomförs för att öka driftsäkerheten och skapa förutsättningarna för framtida kapacitetsökningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta skapar för dig som kund. Vi arbetar dagligen med att upprätthålla driften i nätet och stävar alltid efter så liten kundpåverkan som möjligt.