Faktura
Vanliga frågor om fakturor och vilka betalningsalternativ vi erbjuder
Hem › Kundservice › Faktura
Allmänt om fakturor
Pappersfaktura
Om du inte ansökt om ett annat betalningsalternativ får du en pappersfaktura i brevlådan. Som en del i vårt arbete med att minska vår miljöpåverkan vill vi göra dig uppmärksam på att det tillkommer en avgift på 29 kr på våra pappersfakturor. För en avgiftsfri faktura rekommenderar vi dig att göra en anmälan om e-faktura hos din internetbank.
E-faktura – bra miljöval
Väljer du e-faktura skickar vi fakturan elektroniskt direkt till din Internetbank, där du godkänner den och pengarna dras från ditt konto på angivet datum.
Om du vill betala med e-faktura kontaktar du din internetbank för att göra ett medgivande för e-faktura. Du kan antingen vänta tills du har fått första fakturan från Lunet AB och registrera dig vid första betalningstillfället, eller registrera dig via Internetbanken utan faktura.
Vi erbjuder även annan part än den som står på nätavtalet att sköta betalningen av e-fakturan. Gå in på din Internetbank enligt ovan för att anmäla dig, glöm inte att fylla i rad 3 och 4 i formuläret för medgivande av e-faktura.
Betalning med Autogiro
Lunet erbjuder inte betalning via autogiro utan vi hänvisar istället till Internetbankernas tjänst e-faktura med autobetalning. På motsvarande sätt som autogiro kan du få din faktura betald på ett angivet datum. Kontakta din Internetbank om du har frågor.
Fakturering avseende Serviceavtal sker årsvis och gäller perioden april – mars.
Pappersfaktura
Om ni inte ansökt om ett annat betalningsalternativ får ni en pappersfaktura i brevlådan. Som en del i vårt arbete med att minska vår miljöpåverkan vill vi gärna att ni anmäler er för något av våra digitala fakturaalternativ.
PDF faktura/e-faktura till företag
För att förenkla hanteringen både för dig som kund och för oss kan vi erbjuda faktura som PDF via epost eller e-faktura via PEPPOL. Återkom till oss med era uppgifter så tar vi hand om resten. Med elektroniska fakturor minskar vi pappersanvändningen samt gör det både enkelt och bekvämt för alla parter.
Om ni önskar få e-faktura, skicka ett mejl till foretag@lunet.se med följande information:
- Kundnummer
- Organisationsnummer
- Epost-adress för PDF-faktura
- PEPPOL-id för PEPPOL-faktura
Fakturareferenser och samlingsfakturor
Har ni flera fakturaadresser eller önskar en annan uppdelning av hur fakturorna skickas till er jämfört med idag behöver ni kontakta oss. Önskemål om avvikande adress och fakturareferenser anges per anläggning och förbindelsenummer.
Vi tar helst emot er faktura som E-faktura
PEPPOL id 0007:5567132153
GLN 7340109102957
VAN operatör Tieto Sverige
Vi kan också ta emot PDF-faktura
invoice.5567132153@kollektor.no
Referenser
Överenskommen referens/beställare eller så uppger beställare vilken referens som ska anges vid respektive beställning.
När får jag min faktura?
Fiberanslutning
Har du beställt en fiberanslutning fakturerar vi alltid installationsavgiften efter att arbetet är slutfört.
Serviceavtal
Våra serviceavtal faktureras 1 ggr/år och betalas i förskott för perioden april till mars. Vanligtvis får du fakturan under mars.
Har du beställt ditt serviceavtal någon gång under året så får du din första faktura inom en månad från beställning. Den avser perioden från när du beställde ditt serviceavtal till och med nästkommande mars månad.
Felsökning och supporttjänster
Vi fakturerar dig efter att arbetet är slutfört eftersom priset beror på det arbete som behöver utföras hos dig.
Övriga tjänster
Faktureras enligt avtal.