Felsökningsguide Företagsinternet
Hjälp med felsökning av ert internet.
Hem › Kundservice › Felsökning och felanmälan › Felsökning Företag
Ingen internetuppkoppling?
Följ stegen för att felsöka er fiberanslutning. Felsökningen hjälper er att avgränsa felet och för att utesluta att felet ligger i Lunets fibernät.
För mer hjälp med felsökning av era egna enheter hänvisar vi er till er tjänsteleverantör.
- Finns det någon pågående driftstörning hos Lunet eller din tjänsteleverantör?
Under driftinformation publicerar Lunet aktuella driftstörningar. Besök även er tjänsteleverantörs hemsida för att se om de har några rapporterade fel.
Om det inte finns någon aktuell driftstörning följer ni stegen för felsökning. Skulle det fortfarande vara fel på er internetuppkoppling är det hos er tjänsteleverantör som ni gör felanmälan.
- Har du kontrollerat utrustningen?
Ni behöver säkerställa att all er utrustning är strömsatt. Kontrollera även att det finns ström i eluttaget, har någon säkring gått eller är hela området strömlöst?
I vissa fastigheter eller lokaler har Lunet ingen fiberkonverter installerad, utan där finns endast nätverksuttag som fastighetsägaren ansvarar för.
- Har du startat om utrustningen?
Du startar om Lunets fiberkonverter genom att dra ut nätverkskabeln och dra ut sladden från eluttaget i väggen. Starta även om routern om ni har en.
Avvakta ca 5 minuter innan du kopplar in allt igen.
- Har du anslutit en dator direkt till fiberkonvertern eller nätverksuttaget?
Om det fortsatt inte fungerar behöver du koppla en dator med en nätverkskabel direkt till nätverksuttaget eller fiberkonvertern.
Testa alltid med två olika nätverkskablar för att säkerställa att kabeln inte är trasig. Du bör även prova flera olika enheter, exempelvis med en till dator.
Om du nu når internet vet du att anslutningen fungerar och att det mest troligt är fel i utrustningen som tidigare var ansluten och som du kopplade förbi när du anslöt en dator direkt. För felsökning av den utrustningen så hänvisar till leverantören.
- Har du felanmält hos din tjänsteleverantör?
Tjänsteleverantören är den som levererar tjänsterna till er och det är hos dem du gör en felanmälan för er internetuppkoppling.
Du bör ha testat samtliga steg i felsökningsguiden innan du gör felanmälan hos er tjänsteleverantör.
Nätverksuttag
Om du misstänker att felet beror på att nätverksuttaget är trasigt behöver du kontakta fastighetsägaren för att få byta ut det.
Servicenivå på ert internet
Tjänsteleverantörerna erbjuder olika servicenivåer för sina tjänster. Säkerställ att ni väljer den servicenivå som ni behöver för er verksamhet.
Felanmäl Lunets utrustning
Kontrollera om lampan för fiberlänk lyser på fiberkonvertern. Om lampan för fiberlänk inte lyser ber vi dig att kontakta vår support för felanmälan. Vid felanmälan ber vi dig att ange det förbindelsenummer som finns på fiberkonvertern.
Information om utrustningen
Manualer för Lunets all utrustning i fibernätet och som finns installerad hos er.
Driftinformation
Om vi har några pågående driftstörningar eller planerade avbrott.
Kom igång-guide
Om ni behöver hjälp med att komma igång med era tjänster i stadsnätet har vi samlat information här.