Fibernätet är sedan i fredags åter i drift efter förra veckans avbrott som påverkade stora delar av Luleå. Just nu genomförs ett omfattande analysarbete av händelsen för att se till att något liknande inte ska kunna ske igen.
-Vi har startat en utredning för att gå till botten med orsaken till störningen. Fibernätet är normalt sett väldigt driftsäkert och problem av den här omfattningen har vi inte varit med om tidigare, säger Johan Falk, Affärsområdeschef Lunet.
Under torsdag förmiddag den 12 december uppstod en större störning i Luleås stadsnät när ett rutinarbete utfördes på reservkraften i en av Lunets datahallar. Efter ett strömavbrott i datahallen uppstod tekniska problem som sedan eskalerade.
– När vi startade upp vår utrustning efter strömavbrottet uppstod ett fel i mjukvaran. Detta skapade sedan följdfel som vi inte kunde förutspå och som innebar stor påverkan för majoriteten av vårt nät, säger Johan.
Efter hårt arbete från samtliga resurser på Lunet inklusive externa parter kunde felet, under natten mot fredag, stegvis avgränsas för att under eftermiddagen vara helt åtgärdat för samtliga kunder.
– Vi vill vara tydliga med att felet inte uppstod av yttre påverkan utan det är ett tekniskt fel i vår utrustning som är orsaken, säger Johan.
Lunet utreder nu det inträffade för att gå till botten med orsaken till de fel som uppstod och är även rapporteringsskyldiga till Post- och telestyrelsen, som ur deras perspektiv utreder händelsen i förebyggande syfte.
-Vi utreder nu för fullt orsakerna till det inträffade och gör en total översyn av vårt nät för att något liknande inte ska kunna ske igen. Vi ber om ursäkt för alla de problem som detta inneburit för Luleåborna och vill tacka för tålamodet under felavhjälpningen. Det blir påtagligt hur digitala våra liv är när saker helt plötsligt inte fungerar. Vårt uppdrag är att säkerställa att fibernätet i Luleå är stabilt och driftsäkert för att klara av dagens och morgondagens digitala kommunikation. Och vi jobbar med det varje dag, avslutar Johan.