Hoppa till innehåll
  • Anslut

    Vad vill du ansluta?

    Anslut privat fastighet

    För dig med villa eller stuga

    Anslut BRF

    För er som äger er fastighet

    Har du redan en fiberinstallation? Under Tjänster hittar du fler erbjudanden för dig som kund.

     

    Anslut flerfamiljsfastighet

    För dig med hyresgäster

    Anslut ditt företag

    För dig med verksamhet

    Övrigt

    Ute efter en internettjänst?
    För dig som ska bygga nytt
    Inför installation
  • Tjänster

    Vad kan vi hjälpa dig med?

    Stadsnätstjänster

    Internet, tv & telefoni för alla

    Avancerade tjänster

    Kapacitet, svartfiber, inplacering m.m

    Har du ingen fiberanslutning? Under Anslut hittar du erbjudanden för dig som inte ännu är ansluten.

     

    Serviceavtal

    Säkerställer en fungerande anslutning

    Smarta tjänster

    Sensornätverk och andra lösningar

    Övrigt

    Kom igång
    För dig som ska flytta
    Guider & Manualer
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss

    Lunet 🧡 Luleå

    Luleås digitalisering

    Vårt fibernät
    Samarbeten
    Sponsring

    Vi är Lunet

    Om företaget
    Jobba på Lunet

    Nyheter & Press

    Nyheter
    Presskontakt
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Meny
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Loading...

Kom igång med dina tjänster

Företagsinternet

Hem › Kundservice › Kom igång › Kom igång – Företag

Välkommen som kund i stadsnätet

När er företagslokal är ansluten till Lunets öppna stadsnät väljer ni fritt bland de tjänster som finns i vårt nät. Här får du information om hur ni ansluter er utrustning till stadsnätet och hur ni kommer igång med era tjänster.

  1. Beställ tjänster hos valfri tjänsteleverantör
  2. Lunets utrustning och hur den fungerar
  3. Anslut din egen utrustning till stadsnätet
  4. Support, om det inte skulle fungera

1
Beställ tjänster hos din tjänsteleverantör

Ni väljer hastighet på internet, servicenivå eller andra tilläggstjänster och kontaktar den tjänsteleverantör ni vill ha.

Klicka på en logga för att komma till tjänsteleverantörens hemsida för information om utbud och för att göra beställningen.

Mer om tjänster i stadsnätet

2
Lunets utrustning

I er företagslokal finns ett nätverksuttag eller en fiberkonverter. Vilket ni har i er lokal beror på hur fastigheten är ansluten. I anslutning till fiberkonvertern monteras även i många fall en så kallad termineringsbox

Lunet har flera olika fabrikat av utrustning i nätet. Här finns manualer för all vår utrustning som finns installerad.

3
Koppla din utrustning

För att kunna koppla er utrustning behöver du en nätverkskabel som går att köpa i de flesta elektronikbutiker.

Har ni behov av trådlöst nätverk ansluter ni en router.

  1. Säkerställ att fiberkonvertern är ansluten till ett eluttag.
  2. Koppla din dator, router eller annan enhet med en nätverkskabel till nätverksuttaget eller fiberkonvertern.

Förutsatt att ni fått besked från er tjänsteleverantör att den beställda tjänsten är aktiverad så är anslutningen nu redo att användas.

4
Behöver du mer hjälp att komma igång?

Om ni behöver hjälp ska ni alltid kontakta tjänsteleverantören i första hand. De hjälper er med beställning eller felsökning av era tjänster och er utrustning som router, dator och andra enheter.

Tjänsteleverantörer i vårt fibernät
Felsökningsguide

Vanliga frågor och svar

Hur gör jag om jag vill felanmäla min uppkoppling?

Ta kontakt med din tjänsteleverantör om du upplever problem med din internetuppkoppling. De kommer att kontakta oss om felet sitter i vårt nät eller vår utrustning. Innan du kontaktar din tjänsteleverantör rekommenderar vi dig att följa vår guide för felsökning.

Hur gör jag om jag vill byta tjänsteleverantör?

Om du vill byta tjänsteleverantör avslutar du din tjänst hos din nuvarande tjänsteleverantör och gör en beställning hos en ny tjänsteleverantör.

Varför fungerar inte mitt internet?

Om du nyligen har beställt en tjänst kan det vara så att tjänsten ännu ej är aktiverad. Ta kontakt med din tjänsteleverantör för mer information. Du kan även ta hjälp av våra felsökningsguider.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

Du har möjlighet att välja fritt bland alla tjänsteleverantörer som finns i vårt öppna stadsnät och du tecknar avtal för tjänster direkt med vald tjänsteleverantör.

Du finner information om vilka tjänsteleverantörer som finns i vårt nät här.

Lunet AB

Lunet äger, driftar och bygger ut fibernätet i Luleå. Ett stadsnät med kunden och valfriheten i centrum. Med fri konkurrens i stadsnätet erbjuder Lunet mängder av leverantörer av bredband-, tv- och telefonitjänster.

Anslut

  • Villa
  • Företag
  • Flerfamiljsfastighet
  • Bostadsrättsförening

Kundservice

  • Vanliga frågor & svar
  • Felanmälan
  • Jag ska flytta
  • Ledningsanvisningar
  • Anmäl schaktskador

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Om Lunet
  • Öppettider
  • © Lunet AB
  • Så hanterar vi dina personuppgifter
  • Visselblåsarfunktion

Hantera cookies-inställningar

Facebook Linkedin

Planerat underhåll

Den 17-18 februari från 22.00 till 06.00 genomför vi ett större fiberarbete som påverkar ett flertal kunder i Lunets fibernät. Arbetet genomförs för att öka driftsäkerheten och skapa förutsättningarna för framtida kapacitetsökningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta skapar för dig som kund. Vi arbetar dagligen med att upprätthålla driften i nätet och stävar alltid efter så liten kundpåverkan som möjligt.