Hoppa till innehåll
  • Anslut

    Vad vill du ansluta?

    Anslut privat fastighet

    För dig med villa eller stuga

    Anslut BRF

    För er som äger er fastighet

    Har du redan en fiberinstallation? Under Tjänster hittar du fler erbjudanden för dig som kund.

     

    Anslut flerfamiljsfastighet

    För dig med hyresgäster

    Anslut ditt företag

    För dig med verksamhet

    Övrigt

    Ute efter en internettjänst?
    För dig som ska bygga nytt
    Inför installation
  • Tjänster

    Vad kan vi hjälpa dig med?

    Stadsnätstjänster

    Internet, tv & telefoni för alla

    Avancerade tjänster

    Kapacitet, svartfiber, inplacering m.m

    Har du ingen fiberanslutning? Under Anslut hittar du erbjudanden för dig som inte ännu är ansluten.

     

    Serviceavtal

    Säkerställer en fungerande anslutning

    Smarta tjänster

    Sensornätverk och andra lösningar

    Övrigt

    Kom igång
    För dig som ska flytta
    Guider & Manualer
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss

    Lunet 🧡 Luleå

    Luleås digitalisering

    Vårt fibernät
    Samarbeten
    Sponsring

    Vi är Lunet

    Om företaget
    Jobba på Lunet

    Nyheter & Press

    Nyheter
    Presskontakt
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Meny
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Loading...

Kom igång med tjänsterna i stadsnätet

Hem › Kundservice › Kom igång

Kom igång-guider

Kom igång - Lägenhet

Guide för hur du beställer dina tjänster och kopplar ihop dina enheter med vår installerade utrustning.

Kom igång - Villa

Guide för hur du beställer serviceavtal, dina tjänster och kopplar ihop dina enheter med vår installerade utrustning.

Kom igång - Företag

Guide för hur ni beställer tjänster och ansluter er till vår installerade utrustning.

Manualer och Guider

Här har vi samlat alla våra manualer som beskriver utrustningen i fibernätet och som finns installerad hos dig.

Du hittar även komigång-guider för att beställa internet i din bostad eller guider för hur du felsöker och avgränsar ett fel på din internetuppkoppling. 

Guider & Manualer

Vanliga frågor och svar

Vem ska jag kontakta om mitt nätverksuttag är trasigt?

Det är din fastighetsägare som ansvarar för fastighetsnätet och nätverksuttagen i lägenheterna. Ta kontakt med din fastighetsägare om ditt nätverksuttag är trasigt.

Hur gör jag om jag vill felanmäla min uppkoppling?

Ta kontakt med din tjänsteleverantör om du upplever problem med din internetuppkoppling. De kommer att kontakta oss om felet sitter i vårt nät eller vår utrustning. Innan du kontaktar din tjänsteleverantör rekommenderar vi dig att följa vår guide för felsökning.

Vad är ett mediaskåp och var hittar jag det?

Ett mediaskåp är ett skåp som används för att koppla vidare inkommande internetanslutning mot valfritt nätverksuttag som finns runt om i lägenheten. Din fastighetsägare har information om var skåpet finns i din lägenhet.

Vad är ett serviceavtal?

Här har vi samlat all information om våra serviceavtal. Du väljer vilken typ av fastighet som avses och kan läsa mer om produkterna.

Jag har flyttat in i en bostad där det redan finns en aktiv tjänst, hur gör jag för att avsluta den?

Befintliga tjänster behöver avslutas av tidigare boende. Vi har ej möjlighet att koppla bort befintliga tjänster. Du behöver kontakta den personen eller fastighetsägaren för att be dem avsluta tjänsterna.

Hur gör jag om jag vill byta tjänsteleverantör?

Om du vill byta tjänsteleverantör avslutar du din tjänst hos din nuvarande tjänsteleverantör och gör en beställning hos en ny tjänsteleverantör.

Varför fungerar inte mitt internet?

Om du nyligen har beställt en tjänst kan det vara så att tjänsten ännu ej är aktiverad. Ta kontakt med din tjänsteleverantör för mer information. Du kan även ta hjälp av våra felsökningsguider.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

Du har möjlighet att välja fritt bland alla tjänsteleverantörer som finns i vårt öppna stadsnät och du tecknar avtal för tjänster direkt med vald tjänsteleverantör.

Du finner information om vilka tjänsteleverantörer som finns i vårt nät här.

Lunet AB

Lunet äger, driftar och bygger ut fibernätet i Luleå. Ett stadsnät med kunden och valfriheten i centrum. Med fri konkurrens i stadsnätet erbjuder Lunet mängder av leverantörer av bredband-, tv- och telefonitjänster.

Anslut

  • Villa
  • Företag
  • Flerfamiljsfastighet
  • Bostadsrättsförening

Kundservice

  • Vanliga frågor & svar
  • Felanmälan
  • Jag ska flytta
  • Ledningsanvisningar
  • Anmäl schaktskador

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Om Lunet
  • Öppettider
  • © Lunet AB
  • Så hanterar vi dina personuppgifter
  • Visselblåsarfunktion

Hantera cookies-inställningar

Facebook Linkedin

Planerat underhåll

Den 17-18 februari från 22.00 till 06.00 genomför vi ett större fiberarbete som påverkar ett flertal kunder i Lunets fibernät. Arbetet genomförs för att öka driftsäkerheten och skapa förutsättningarna för framtida kapacitetsökningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta skapar för dig som kund. Vi arbetar dagligen med att upprätthålla driften i nätet och stävar alltid efter så liten kundpåverkan som möjligt.