Kom igång med dina tjänster
Lägenhet
Hem › Kundservice › Kom igång › Kom igång – Lägenhet
Välkommen som kund i stadsnätet
När din bostad är ansluten till Lunets öppna stadsnät väljer du fritt bland de tjänster som finns i vårt nät. Här får du information om hur du ansluter din utrustning till stadsnätet och hur du kommer igång med dina tjänster.
- Beställ tjänster hos valfri tjänsteleverantör
- Lunets utrustning och hur den fungerar
- Anslut din egen utrustning till stadsnätet
- Support, om det inte skulle fungera
1Beställ tjänster hos din tjänsteleverantör
Du väljer hastighet på ditt internet, om du vill ha TV eller andra tjänster och kontaktar den tjänsteleverantör du vill ha.
Klicka på en logga för att komma till tjänsteleverantörens hemsida för information om utbud och för att göra din beställning.
2Lunets utrustning
Det vanligaste är att Lunet inte har någon installerad utrustning i lägenheterna som är anslutna till stadsnätet. Istället finns enbart ett nätverksuttag som fastighetsägaren ansvarar för.
I nyare eller ombyggda lägenheter finns vanligtvis en mediaomvandlare installerad.*
Lunet har flera olika fabrikat av mediaomvandlare i nätet. Här finns manualer för all vår utrustning som finns installerad. Antalet LAN-portar skiljer mellan de olika utrustningarna, men LAN 1 och 2 används alltid för internet och LAN 3 och 4 används alltid för IPTV.
* Mediaomvandlaren är antingen placerad i närheten av ett nätverksuttag eller i en mediacentral som fastighetsägaren installerat.
Mediaomvandlaren ägs av Lunet och behövs i vissa fastigheter för att fördela inkommande signal och ge åtkomst till stadsnätet. Den har inte funktionen av en router och kan därför inte ge trådlösa signaler.
- Säkerställ att mediaomvandlaren är ansluten till ett eluttag.
- Anslut TV:n till TV-boxen som du fått från tjänsteleverantören när du beställt en TV-tjänst.
- Unicast-TV: Koppla TV-boxen med en nätverkskabel till nätverksuttaget eller uttag ett eller två på mediaomvandlaren (räknat från vänster).
- Multicast-TV: Koppla TV-boxen med en nätverkskabel mot uttag tre eller fyra på mediaomvandlaren (räknat från vänster).
- Följ anvisningarna du får från din tjänsteleverantör när du beställt dina tjänster.
- Förutsatt att din tjänsteleverantör har aktiverat din beställda tjänst så är anslutningen nu redo att användas.
Anslut din dator
- Säkerställ att mediaomvandlaren är ansluten till ett eluttag.
- Koppla din dator eller router med en nätverkskabel till nätverksuttaget eller uttag ett eller två på mediaomvandlaren (räknat från vänster)
- Följ anvisningarna du får från din tjänsteleverantör när du beställt dina tjänster.
- Förutsatt att din tjänsteleverantör har aktiverat din beställda tjänst så är anslutningen nu redo att användas.
4Behöver du mer hjälp att komma igång?
Om du behöver hjälp ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör i första hand. De hjälper dig med beställning eller felsökning av dina tjänster och din utrustning som router, dator och TV-box.
Vanliga frågor och svar
Det är din fastighetsägare som ansvarar för fastighetsnätet och nätverksuttagen i lägenheterna. Ta kontakt med din fastighetsägare om ditt nätverksuttag är trasigt.
Ta kontakt med din tjänsteleverantör om du upplever problem med din internetuppkoppling. De kommer att kontakta oss om felet sitter i vårt nät eller vår utrustning. Innan du kontaktar din tjänsteleverantör rekommenderar vi dig att följa vår guide för felsökning.
Ett mediaskåp är ett skåp som används för att koppla vidare inkommande internetanslutning mot valfritt nätverksuttag som finns runt om i lägenheten. Din fastighetsägare har information om var skåpet finns i din lägenhet.
Här har vi samlat all information om våra serviceavtal. Du väljer vilken typ av fastighet som avses och kan läsa mer om produkterna.
Befintliga tjänster behöver avslutas av tidigare boende. Vi har ej möjlighet att koppla bort befintliga tjänster. Du behöver kontakta den personen eller fastighetsägaren för att be dem avsluta tjänsterna.
Om du vill byta tjänsteleverantör avslutar du din tjänst hos din nuvarande tjänsteleverantör och gör en beställning hos en ny tjänsteleverantör.
Om du nyligen har beställt en tjänst kan det vara så att tjänsten ännu ej är aktiverad. Ta kontakt med din tjänsteleverantör för mer information. Du kan även ta hjälp av våra felsökningsguider.
Du har möjlighet att välja fritt bland alla tjänsteleverantörer som finns i vårt öppna stadsnät och du tecknar avtal för tjänster direkt med vald tjänsteleverantör.
Du finner information om vilka tjänsteleverantörer som finns i vårt nät här.