
Kuststad är ett modernt bostadsområde i Luleås Södra Hamn. Med fokus på öppenhet, valfrihet och långsiktigt hållbara lösningar har de tre bostadsrättsföreningarna valt att teckna gruppavtal med Lunet – något som visat sig vara både smidigt och uppskattat. Vi har pratat med Nicklas Thorén, styrelsemedlem i bostadsrättsföreningen Kuststad 2 sedan 2020, som varit en av flera som drivit på satsningen på områdets digitala infrastruktur.
Nicklas Thorén är inte bara engagerad som styrelsemedlem – till vardags arbetar han som IT-chef på Stenvalls Trä. Med sin tekniska kompetens har han spelat en viktig roll i utformningen av digitala lösningar för Kuststad 2.
För bostadsrättsföreningarna i Kuststad var det tidigt tydligt att man ville erbjuda ett öppet nät, utan att låsa in sig i långa avtal med enskilda leverantörer. Att valet till slut föll på Lunet handlade om just det – öppenheten.
– Vi ville inte ha något monopol på nätet. Valfriheten är viktig. Det ska gå att välja själv om man vill, utan att det innebär extra krångel eller höga kostnader berättar Nicklas.
Gruppavtalet för TV, internet och nättjänster ligger direkt på hyran, vilket gör det enkelt för alla boende – både tekniskt insatta och de som inte är det. Enligt Nicklas har medlemmarna varit mycket nöjda med gruppavtalet. För Kuststad 2 bestod bytet av TV-leverantör av flera olika steg och för att underlätta bjöds alla medlemmar in till ett öppet hus. Informationen spreds både skriftligen i trappuppgångarna och i föreningens Facebookgrupp.
– Responsen har varit genomgående positiv. Vid ägarbyten har det i de flesta fallen varit enkelt för nya medlemmar att komma igång med sina tjänster. Någon enstaka situation har krävt extra support. Det är ändå tydligt att den tekniska infrastrukturen i området är både välplanerad och framtidssäker konstaterar Nicklas.
Fastigheterna i Kuststad är moderna, med fiber indragen till varje lägenhet och det finns två fastighetsportar. Fastighetsportarna används för ventilation, passagesystem och porttelefoner. I garagen finns möjlighet till elbilsladdning vid varje plats, med upp till 22 kW-laddning som kommunicerar via internet.
– Tjänsterna fungerar stabilt och i det stora hela har internetleveransen varit pålitlig. Det finns boende som valt andra leverantörer men den kollektiva lösningen täcker behoven för de allra flesta. Samarbetet med Lunet har också fungerat smidigt från start. Leveransen levde upp till förväntningarna och kommunikationen har varit tydlig och effektiv säger Nicklas.
Nicklas avslutar med några råd till andra bostadsrättsföreningar som står inför liknande beslut:
– Låt er inte lockas av de stora aktörerna. De kan säkert erbjuda bra paket – men till priset av inlåsningseffekten, vilket till exempel innebär att medlemmar inte kan välja andra tjänsteleverantörer. Vi har valt att hitta ett samarbete lokalt, det ger trygghet och närhet. Våga fråga medlemmarna – ofta finns det någon med rätt kompetens som kan hjälpa till. Och tänk på framtiden – valfrihet och öppenhet är alltid rätt väg att gå.
Är ni intresserade av ett gruppavtal i er bostadsrättsförening? Kontakta Lunet så hjälper vi er med en lösning som passar er.
Telefon: 0920-23 61 01
E-post: forsaljning@lunet.se
Vi kan hjälpa dig!
Vi har lång erfarenhet av att ansluta flerfamiljsfastigheter. Kontakta oss på 0920-236105 eller skicka in din förfrågan så tar vi tillsammans fram en lösning som passar er.
När du ringer får du gärna ha uppgifter om fastigheten nära till hands så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
