Felsökningsguide Lägenhet
Hjälp vid felsökning av ditt internet
Hem › Kundservice › Felsökning och felanmälan › Felsökning Lägenhet
Ingen internetuppkoppling?
Följ stegen för att felsöka din fiberanslutning. Felsökningen hjälper dig att avgränsa felet och för att utesluta att felet ligger i Lunets fibernät.
För mer hjälp med felsökning av dina egna enheter hänvisar vi dig till din tjänsteleverantör.
- Finns det någon pågående driftstörning hos Lunet eller din tjänsteleverantör?
Under driftinformation hittar du om Lunet har några aktuella driftstörningar. Besök även din tjänsteleverantörs hemsida för att se om de har några rapporterade fel.
Om det inte finns någon aktuell driftstörning följer du stegen för felsökning. Skulle det fortfarande vara fel på din internetuppkoppling är det hos din tjänsteleverantör som du gör din felanmälan.
- Har utrustningen ström och är alla kablar inkopplade på rätt sätt?
Du behöver säkerställa att all din utrustning är strömsatt. Kontrollera även att det finns ström i eluttaget, har någon säkring gått eller är bostadsområdet strömlöst?
Därefter behöver du se till att alla tillhörande kablar sitter på rätt sätt och att lamporna lyser som de ska. I vissa lägenheter har Lunet ingen utrustning (mediaomvandlare) installerad, utan där finns endast nätverksuttag som din fastighetsägare ansvarar för.
Om din lägenhet har en mediaomvandlare: Det finns flera olika fabrikat av utrustning i Lunets nät, här har vi samlat manualer som beskriver vilka lampor som ska lysa och hur din egen utrustning ska kopplas in.
- Har du startat om din utrusnting?
Du behöver nu starta om alla dina enheter (exempelvis router, dator, mm) och Lunets utrustning. För att göra en omstart av mediaomvandlaren drar du först ut nätverkskabeln och sedan sladden från eluttaget i väggen.
Avvakta ca 5 minuter innan du kopplar in allt igen.
- Har du anslutit din dator direkt till mediaomvandlaren eller nätverksuttaget?
Om det fortsatt inte fungerar behöver du koppla in din dator med en nätverkskabel till nätverksuttaget eller direkt i LAN 1 eller LAN 2 på din mediaomvandlare. Testa alltid med två olika nätverkskablar för att säkerställa att kabeln inte är trasig. Du bör även prova flera olika enheter, exempelvis med en till dator.
Om du nu når internet vet du att anslutningen fungerar och att det mest troligt är ditt trådlösa nätverk som behöver felsökas. För felsökning av router och trådlöst nätverk hänvisar vi till leverantören av den utrustningen.
- Har du felanmält hos din tjänsteleverantör?
Tjänsteleverantören är den som levererar tjänsterna till dig och det är hos dem du gör din felanmälan för din interuppkoppling. Har du inte själv valt tjänsteleverantör kan du prova att kontakta din fastighetsägare för att ta reda på vem som hanterar tjänsterna till din lägenhet.
Du bör ha testat samtliga steg i felsökningsguiden innan du gör din felanmälan hos din tjänsteleverantör.
Nätverksuttag
Om du misstänker att felet beror på att nätverksuttaget i din lägenhet är trasigt behöver det bytas ut. Du kontaktar din fastighetsägare för att få byta ut det.
Lägenhetsnät
Om din fastighetsägare har byggt ett lägenhetsnät kan du ha flera nätverksuttag i din lägenhet. Oftast finns då ett mediaskåp någonstans i din lägenhet, där vår utrustning är placerad. Det är där du direktkopplar din utrustning med nätverkskabel när du ska felsöka.
Placering av Lunets utrustning
Var vår utrustning placeras i lägenheterna skiljer sig för olika fastigheter och vi kan tyvärr inte alltid svara på var i just din lägenhet den är placerad. Du behöver kontakta din fastighetsägare om du behöver hjälp att hitta den.
Information om utrustningen
Manualer för Lunets all utrustning i fibernätet och som finns installerad hos dig.
Driftinformation
Om vi har några pågående driftstörningar eller planerade avbrott.
Kom igång-guide
Om du behöver hjälp med att komma igång med dina tjänster i stadsnätet har vi samlat information här.