Hoppa till innehåll
  • Anslut

    Vad vill du ansluta?

    Anslut privat fastighet

    För dig med villa eller stuga

    Anslut BRF

    För er som äger er fastighet

    Har du redan en fiberinstallation? Under Tjänster hittar du fler erbjudanden för dig som kund.

     

    Anslut flerfamiljsfastighet

    För dig med hyresgäster

    Anslut ditt företag

    För dig med verksamhet

    Övrigt

    Ute efter en internettjänst?
    För dig som ska bygga nytt
    Inför installation
  • Tjänster

    Vad kan vi hjälpa dig med?

    Stadsnätstjänster

    Internet, tv & telefoni för alla

    Avancerade tjänster

    Kapacitet, svartfiber, inplacering m.m

    Har du ingen fiberanslutning? Under Anslut hittar du erbjudanden för dig som inte ännu är ansluten.

     

    Serviceavtal

    Säkerställer en fungerande anslutning

    Smarta tjänster

    Sensornätverk och andra lösningar

    Övrigt

    Kom igång
    För dig som ska flytta
    Guider & Manualer
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss

    Lunet 🧡 Luleå

    Luleås digitalisering

    Vårt fibernät
    Samarbeten
    Sponsring

    Vi är Lunet

    Om företaget
    Jobba på Lunet

    Nyheter & Press

    Nyheter
    Presskontakt
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Meny
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Loading...

Fiberanslutning - Hur går det till?

Villa och stuga

Hem › Kundservice › Hur går det till? – Villa

Så här ansluter vi din fastighet till fibernätet

Hur anslutningen går till ser olika ut beroende på vilka förutsättningar din fastighet har. Här beskriver vi hur anslutningen till fibernätet generellt går till och vad du behöver tänka på.

Du får alltid information från oss via mail eller brev vad som gäller för anslutningen till din fastighet och vi kontaktar dig personligen vid flera tillfällen från det du beställt till dess att din anslutning är klar att användas.

1
Beställning

Du signerar och skickar in din beställning till oss. Har du inte gjort det så kan du göra det här.

Om du bygger nytt

För möjligheten att få fiberanslutningen i samband med inflyttning bör du lägga din beställning minst 12 veckor innan önskad installation och samtidigt ange preliminärt inflyttningsdatum. I vissa områden är leveranstiden längre.

Är din adress inte sökbar? Kontakta oss med din nya adress.

2
Leveransinformation

När du skickat in din beställning till oss kontrollerar vi att din adress kan anslutas och återkommer med en avtalsbekräftelse och leveransinformation till dig. 

3
Planering och tillstånd

Vi tar reda på förutsättningarna för din fastighet samt ansöker om tillstånd för att kunna utföra eventuell grävning utanför din fastighetsgräns.

4
Grävning och placering av bredbandsboxen

Du som fastighetsägare ansvarar för arbete på den egna tomten (grävning och förläggning av rör, söktråd samt markeringsband) från vår avlämningspunkt vid fastighetsgränsen, till platsen där fibern ska installeras. 

Lunets utrustning placeras vanligtvis på insida yttervägg på markplan. Du behöver fundera på var du vill ha installationen så att du kan gräva till önskad plats.

Du får grävanvisningar från oss när det är dags att gräva.

Grävinstruktioner
Placering av din bredbandsbox

5
Installation i bostaden

När arbetet med grävning både på och utanför din tomt är klar bokar vi en tid med dig för installation. Våra tekniker utför håltagning i din husvägg samt monterar bredbandsboxen.

Mer om själva installationen
Tänk på

Eftersom grävsäsongen är kort hos oss gräver vi under sommarmånaderna och installationerna sker oftast senare under året (utom vid expressleveranser). Allt för att vi ska kunna erbjuda en fiberinstallation till så många som möjligt under en säsong.

6
Återställning

Du som kund ansvarar för att återställa marken på din egen tomt.

Lunet ansvarar för att återställa marken utanför tomtgräns. Vi utför återställning områdesvis och ibland behöver vi vänta till nästkommande år innan vi kan slutföra allt återställningsarbete.

7
Aktivering av anslutningen

Tänk på

Installationen i din fastighet är bara en av de saker som våra tekniker behöver utföra för att fiberanslutningen ska fungera. Det kan ta tid från det att vi utfört installationen i din fastighet till att fiberanslutningen är aktiverad.

När du fått ett leveransbesked ifrån oss är din anslutning klar att användas. Du kan då beställa tjänster från valfri tjänsteleverantör i vårt nät. 

8
Beställ tjänster hos din tjänsteleverantör

Du väljer hastighet på ditt internet, om du vill ha TV eller andra tjänster och kontaktar den tjänsteleverantör du vill ha.

Klicka på en logga för att komma till tjänsteleverantörens hemsida för information om utbud och för att göra din beställning.

Mer om tjänster i stadsnätet
Lunet AB

Lunet äger, driftar och bygger ut fibernätet i Luleå. Ett stadsnät med kunden och valfriheten i centrum. Med fri konkurrens i stadsnätet erbjuder Lunet mängder av leverantörer av bredband-, tv- och telefonitjänster.

Anslut

  • Villa
  • Företag
  • Flerfamiljsfastighet
  • Bostadsrättsförening

Kundservice

  • Vanliga frågor & svar
  • Felanmälan
  • Jag ska flytta
  • Ledningsanvisningar
  • Anmäl schaktskador

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Om Lunet
  • Öppettider
  • © Lunet AB
  • Så hanterar vi dina personuppgifter
  • Visselblåsarfunktion

Hantera cookies-inställningar

Facebook Linkedin

Planerat underhåll

Den 17-18 februari från 22.00 till 06.00 genomför vi ett större fiberarbete som påverkar ett flertal kunder i Lunets fibernät. Arbetet genomförs för att öka driftsäkerheten och skapa förutsättningarna för framtida kapacitetsökningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta skapar för dig som kund. Vi arbetar dagligen med att upprätthålla driften i nätet och stävar alltid efter så liten kundpåverkan som möjligt.