Kom igång med dina tjänster
Villa och stuga
Hem › Kundservice › Kom igång › Kom igång – Villa
Välkommen som kund i stadsnätet
När din bostad är ansluten till Lunets öppna stadsnät väljer du fritt bland de tjänster som finns i vårt nät. Här får du information om hur du ansluter din utrustning till stadsnätet och hur du kommer igång med dina tjänster.
2Beställ tjänster hos din tjänsteleverantör
Du väljer hastighet på ditt internet, om du vill ha TV eller andra tjänster och kontaktar den tjänsteleverantör du vill ha.
Klicka på en logga för att komma till tjänsteleverantörens hemsida för information om utbud och för att göra din beställning.
3Lunets utrustning
Din bostad är ansluten till Lunets stadsnät med en bredbandsbox. Den fördelar inkommande signal och gör det möjligt att använda stadsnätets tjänster.
Lunet har flera olika fabrikat av bredbandsboxar i nätet. Bredbandsboxen har inte funktionen av en router och kan därför inte ge trådlösa signaler.
Här finns manualer för all vår utrustning som finns installerad. Antalet LAN-portar skiljer mellan de olika utrustningarna, men LAN 1 och 2 används alltid för internet och LAN 3 och 4 används alltid för IPTV.
Bredbandsboxen är en fast installation och kan inte flyttas av dig som kund. Vill du flytta den ber vi dig kontakta oss för att beställa ett arbete så att vi kan undvika att skada fiberanslutningen till din fastighet.
Anslut din TV
- Säkerställ att bredbandsboxen är ansluten till ett eluttag.
- Anslut TV:n till TV-boxen som du fått från tjänsteleverantören när du beställt en TV-tjänst.
- Unicast-TV: Koppla TV-boxen med en nätverkskabel till nätverksuttaget eller uttag ett eller två på bredbandsboxen (räknat från vänster).
- Multicast-TV: Koppla TV-boxen med en nätverkskabel mot uttag tre eller fyra på bredbandsboxen (räknat från vänster).
- Följ anvisningarna du får från din tjänsteleverantör när du beställt dina tjänster.
- Förutsatt att din tjänsteleverantör har aktiverat din beställda tjänst så är anslutningen nu redo att användas.
Anslut din dator
- Säkerställ att bredbandsboxen är ansluten till ett eluttag.
- Koppla din dator eller router med en nätverkskabel till uttag ett eller två på bredbandsboxen (räknat från vänster)
- Följ anvisningarna du får från din tjänsteleverantör när du beställt dina tjänster.
- Förutsatt att din tjänsteleverantör har aktiverat din beställda tjänst så är anslutningen nu redo att användas.
5Behöver du mer hjälp att komma igång?
Om du behöver hjälp ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör i första hand. De hjälper dig med beställning eller felsökning av dina tjänster och din utrustning som router, dator och TV-box.
Vanliga frågor och svar
Det är din fastighetsägare som ansvarar för fastighetsnätet och nätverksuttagen i lägenheterna. Ta kontakt med din fastighetsägare om ditt nätverksuttag är trasigt.
Ta kontakt med din tjänsteleverantör om du upplever problem med din internetuppkoppling. De kommer att kontakta oss om felet sitter i vårt nät eller vår utrustning. Innan du kontaktar din tjänsteleverantör rekommenderar vi dig att följa vår guide för felsökning.
Här har vi samlat all information om våra serviceavtal. Du väljer vilken typ av fastighet som avses och kan läsa mer om produkterna.
Befintliga tjänster behöver avslutas av tidigare boende. Vi har ej möjlighet att koppla bort befintliga tjänster. Du behöver kontakta den personen eller fastighetsägaren för att be dem avsluta tjänsterna.
Om du vill byta tjänsteleverantör avslutar du din tjänst hos din nuvarande tjänsteleverantör och gör en beställning hos en ny tjänsteleverantör.
Om du nyligen har beställt en tjänst kan det vara så att tjänsten ännu ej är aktiverad. Ta kontakt med din tjänsteleverantör för mer information. Du kan även ta hjälp av våra felsökningsguider.
Du har möjlighet att välja fritt bland alla tjänsteleverantörer som finns i vårt öppna stadsnät och du tecknar avtal för tjänster direkt med vald tjänsteleverantör.
Du finner information om vilka tjänsteleverantörer som finns i vårt nät här.