Felsökningsguide Villa
Hjälp vid felsökning av din fiberanslutning
Hem › Kundservice › Felsökning och felanmälan › Felsökning Villa
Ingen internetuppkoppling?
Följ stegen för att felsöka din fiberanslutning. Felsökningen hjälper dig att avgränsa felet och för att utesluta att felet ligger i Lunets fibernät.
För mer hjälp med felsökning av dina egna enheter hänvisar vi dig till din tjänsteleverantör.
- Finns det någon pågående driftstörning hos Lunet eller din tjänsteleverantör?
Under driftinformation hittar du om Lunet har några aktuella driftstörningar. Besök även din tjänsteleverantörs hemsida för att se om de har några rapporterade fel.
Om det inte finns någon aktuell driftstörning följer du stegen för felsökning. Skulle det fortfarande vara fel på din internetuppkoppling är det hos din tjänsteleverantör som du gör din felanmälan.
- Har utrustningen ström och är alla kablar inkopplade på rätt sätt?
Du behöver säkerställa att all din utrustning är strömsatt. Kontrollera även att det finns ström i eluttaget, har någon säkring gått eller är bostadsområdet strömlöst?
Därefter behöver du se till att alla tillhörande kablar sitter på rätt sätt och att lamporna lyser som de ska.
Det finns flera olika fabrikat för bredbandsboxar i Lunets nät, här har vi samlat manualer som beskriver vilka lampor som ska lysa och hur din egen utrustning ska kopplas in.
- Har du startat om din utrusnting?
Du behöver nu starta om alla dina enheter (exempelvis router, dator, mm) och Lunets utrustning. För att göra en omstart av bredbandsboxen drar du först ut nätverkskabeln och sedan sladden från eluttagaet i väggen.
Avvakta ca 5 minuter innan du kopplar in allt igen.
- Har du anslutit din dator direkt till mediaomvandlaren eller nätverksuttaget?
Om det fortsatt inte fungerar behöver du koppla in din dator med en nätverkskabel direkt i LAN 1 eller LAN 2 på din bredbandsbox. Testa alltid med två olika nätverkskablar för att säkerställa att kabeln inte är trasig. Du bör även prova flera olika enheter, exempelvis med en till dator.
Om du nu når internet vet du att anslutningen fungerar och att det mest troligt är ditt trådlösa nätverk som behöver felsökas. För felsökning av router och trådlöst nätverk hänvisar vi till leverantören av den utrustningen.
- Har du felanmält hos din tjänsteleverantör?
Tjänsteleverantören är den som levererar tjänsterna till dig och det är hos dem du gör din felanmälan för din interuppkoppling.
Du bör ha testat samtliga steg i felsökningsguiden innan du gör din felanmälan hos din tjänsteleverantör.
Information om utrustningen
Manualer för Lunets all utrustning i fibernätet och som finns installerad hos dig.
Driftinformation
Om vi har några pågående driftstörningar eller planerade avbrott.
Kom igång-gudie
Om du behöver hjälp med att komma igång med dina tjänster i stadsnätet har vi samlat information här.