Hoppa till innehåll
  • Anslut

    Vad vill du ansluta?

    Anslut privat fastighet

    För dig med villa eller stuga

    Anslut BRF

    För er som äger er fastighet

    Har du redan en fiberinstallation? Under Tjänster hittar du fler erbjudanden för dig som kund.

     

    Anslut flerfamiljsfastighet

    För dig med hyresgäster

    Anslut ditt företag

    För dig med verksamhet

    Övrigt

    Ute efter en internettjänst?
    För dig som ska bygga nytt
    Inför installation
  • Tjänster

    Vad kan vi hjälpa dig med?

    Stadsnätstjänster

    Internet, tv & telefoni för alla

    Avancerade tjänster

    Kapacitet, svartfiber, inplacering m.m

    Har du ingen fiberanslutning? Under Anslut hittar du erbjudanden för dig som inte ännu är ansluten.

     

    Serviceavtal

    Säkerställer en fungerande anslutning

    Smarta tjänster

    Sensornätverk och andra lösningar

    Övrigt

    Kom igång
    För dig som ska flytta
    Guider & Manualer
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss

    Lunet 🧡 Luleå

    Luleås digitalisering

    Vårt fibernät
    Samarbeten
    Sponsring

    Vi är Lunet

    Om företaget
    Jobba på Lunet

    Nyheter & Press

    Nyheter
    Presskontakt
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Meny
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Loading...

Fiberanslutning - Hur går det till?

Mindre hyreshus - oftast 2-4 lägenheter

Hem › Kundservice › Hur går det till? – Mindre hyreshus

Så här ansluter vi din fastighet till fibernätet

Hur fastigheten ansluts ser olika ut beroende på vilka förutsättningar fastigheten har. Här beskriver vi hur anslutningen till fibernätet generellt går till och vad du behöver tänka på.

Du får alltid information från oss via mail eller brev vad som gäller för anslutningen till din fastighet och vi kontaktar dig personligen vid flera tillfällen från det du beställt till dess att din anslutning är klar att användas.

1
Beställning

Kontakta oss för att göra en förfrågan. Fyll i vårt beställningsformulär så kontaktar våra säljare dig för vidare dialog och avtalsförslag.

Kontakta oss

2
Leveransinformation

När avtalet för fiberanslutning är signerat från båda parter skickar vi en avtalsbekräftelse och leveransinformation till dig. 

3
Planering och tillstånd

Vi tar reda på förutsättningarna för din fastighet samt ansöker om tillstånd för att kunna utföra eventuell grävning utanför din fastighetsgräns.

4
Grävning och placering av bredbandsboxarna

Du som fastighetsägare ansvarar för arbete på den egna tomten (grävning och förläggning av rör, söktråd samt markeringsband) från vår avlämningspunkt vid fastighetsgränsen, till platsen där fibern ska installeras på fasaden.

Lunets utrustning placeras på insida yttervägg i varje lägenhet på den delen av fasaden som installationen sker på.

Du får grävanvisningar från oss när det är dags att gräva.

Grävinstruktioner
Placering av bredbandsboxar

5
Installation i bostaden

När arbetet med grävning både på och utanför fastigheten är klar bokar vi en tid med dig för installation. Våra tekniker utför kabeldragning på fasad, håltagning i husvägg samt monterar bredbandsboxarna.

Mer om själva installationen
Tänk på

Vi behöver tillgång till att komma in i varje lägenhet för installationen och du som fastighetsägare får gärna vara behjälplig att informera de boende släppa in oss med huvudnyckel.

6
Återställning

Lunet ansvarar för att återställa marken utanför fastighetsgräns och du som kund ansvarar för återställningen på den egen tomten.

7
Aktivering av anslutningen

Tänk på

Installationen i fastigheten är bara en av de saker som våra tekniker behöver utföra för att fiberanslutningen ska fungera. Det kan ta tid från det att vi utfört installationen i lägenheterna till dess att fiberanslutningen är aktiverad.

När du fått ett leveransbesked ifrån oss är anslutningen klar att användas. Du behöver då informera de boende om att de kan beställa tjänster från valfri tjänsteleverantör.

8
Beställ tjänster hos valfri tjänsteleverantör

Varje boende i fastigheten väljer själv hastighet på sitt internet, om de vill ha TV eller andra tjänster och kontaktar den tjänsteleverantör de vill ha.

Klicka på en logga för att komma till tjänsteleverantörens hemsida för information om utbud och för att göra en beställning.

Tjänster i stadsnätet
Kom igång i lägenhet
Lunet AB

Lunet äger, driftar och bygger ut fibernätet i Luleå. Ett stadsnät med kunden och valfriheten i centrum. Med fri konkurrens i stadsnätet erbjuder Lunet mängder av leverantörer av bredband-, tv- och telefonitjänster.

Anslut

  • Villa
  • Företag
  • Flerfamiljsfastighet
  • Bostadsrättsförening

Kundservice

  • Vanliga frågor & svar
  • Felanmälan
  • Jag ska flytta
  • Ledningsanvisningar
  • Anmäl schaktskador

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Om Lunet
  • Öppettider
  • © Lunet AB
  • Så hanterar vi dina personuppgifter
  • Visselblåsarfunktion

Hantera cookies-inställningar

Facebook Linkedin

Kontakta oss

Skicka in din förfrågan till oss så kontaktar vi dig.

Genom att skicka in formuläret kommer lämnade personuppgifter att hanteras i enlighet med de ändamål som beskrivs. För de uppgifter som kräver samtycke lämnas det i samband med att du accepterar hur Lunet behandlar dina personuppgifter.

Planerat underhåll

Den 17-18 februari från 22.00 till 06.00 genomför vi ett större fiberarbete som påverkar ett flertal kunder i Lunets fibernät. Arbetet genomförs för att öka driftsäkerheten och skapa förutsättningarna för framtida kapacitetsökningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta skapar för dig som kund. Vi arbetar dagligen med att upprätthålla driften i nätet och stävar alltid efter så liten kundpåverkan som möjligt.