Hoppa till innehåll
  • Anslut

    Vad vill du ansluta?

    Anslut privat fastighet

    För dig med villa eller stuga

    Anslut BRF

    För er som äger er fastighet

    Har du redan en fiberinstallation? Under Tjänster hittar du fler erbjudanden för dig som kund.

     

    Anslut flerfamiljsfastighet

    För dig med hyresgäster

    Anslut ditt företag

    För dig med verksamhet

    Övrigt

    Ute efter en internettjänst?
    För dig som ska bygga nytt
    Inför installation
  • Tjänster

    Vad kan vi hjälpa dig med?

    Stadsnätstjänster

    Internet, tv & telefoni för alla

    Avancerade tjänster

    Kapacitet, svartfiber, inplacering m.m

    Har du ingen fiberanslutning? Under Anslut hittar du erbjudanden för dig som inte ännu är ansluten.

     

    Serviceavtal

    Säkerställer en fungerande anslutning

    Smarta tjänster

    Sensornätverk och andra lösningar

    Övrigt

    Kom igång
    För dig som ska flytta
    Guider & Manualer
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss

    Lunet 🧡 Luleå

    Luleås digitalisering

    Vårt fibernät
    Samarbeten
    Sponsring

    Vi är Lunet

    Om företaget
    Jobba på Lunet

    Nyheter & Press

    Nyheter
    Presskontakt
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Meny
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Loading...

Felsökningsguide Villa

Hjälp vid felsökning av din fiberanslutning

Hem › Kundservice › Felsökning och felanmälan › Felsökning Villa

Ingen internetuppkoppling?

Följ stegen för att felsöka din fiberanslutning. Felsökningen hjälper dig att avgränsa felet och för att utesluta att felet ligger i Lunets fibernät.

För mer hjälp med felsökning av dina egna enheter hänvisar vi dig till din tjänsteleverantör.

  1. Finns det någon pågående driftstörning hos Lunet eller din tjänsteleverantör?

    Under driftinformation hittar du om Lunet har några aktuella driftstörningar. Besök även din tjänsteleverantörs hemsida för att se om de har några rapporterade fel. 

    Om det inte finns någon aktuell driftstörning följer du stegen för felsökning. Skulle det fortfarande vara fel på din internetuppkoppling är det hos din tjänsteleverantör som du gör din felanmälan.

  2. Har utrustningen ström och är alla kablar inkopplade på rätt sätt?

    Du behöver säkerställa att all din utrustning är strömsatt. Kontrollera även att det finns ström i eluttaget, har någon säkring gått eller är bostadsområdet strömlöst?

    Därefter behöver du se till att alla tillhörande kablar sitter på rätt sätt och att lamporna lyser som de ska.

    Det finns flera olika fabrikat för bredbandsboxar i Lunets nät, här har vi samlat manualer som beskriver vilka lampor som ska lysa och hur din egen utrustning ska kopplas in.

  3. Har du startat om din utrusnting?

    Du behöver nu starta om alla dina enheter (exempelvis router, dator, mm) och Lunets utrustning. För att göra en omstart av bredbandsboxen drar du först ut nätverkskabeln och sedan sladden från eluttagaet i väggen.

    Avvakta ca 5 minuter innan du kopplar in allt igen.

  4. Har du anslutit din dator direkt till mediaomvandlaren eller nätverksuttaget?

    Om det fortsatt inte fungerar behöver du koppla in din dator med en nätverkskabel direkt i LAN 1 eller LAN 2 på din bredbandsbox. Testa alltid med två olika nätverkskablar för att säkerställa att kabeln inte är trasig. Du bör även prova flera olika enheter, exempelvis med en till dator. 

    Om du nu når internet vet du att anslutningen fungerar och att det mest troligt är ditt trådlösa nätverk som behöver felsökas. För felsökning av router och trådlöst nätverk hänvisar vi till leverantören av den utrustningen.

  5. Har du felanmält hos din tjänsteleverantör?

    Tjänsteleverantören är den som levererar tjänsterna till dig och det är hos dem du gör din felanmälan för din interuppkoppling.

    Du bör ha testat samtliga steg i felsökningsguiden innan du gör din felanmälan hos din tjänsteleverantör.

Har du skadat fibern på din tomt?

Har du utfört grävning på din egen tomt och råkat gräva av en fiberkabel eller på annat sätt skadat din fiberanslutning? 

Skicka in en felanmälan till vår support så återkommer vi till dig.

Felanmälan avgrävning

Psst.. med vårt Serviceavtal Trygg Fiber får du snabbare åtgärdstider om olyckan är framme.

Har du en trasig bredbandsbox?

Har du följt felsökningsguiden och konstaterat att det är fel på din bredbandsbox eller har du av misstag skadat utrustningen?

Skicka in en felanmälan till vår support så återkommer vi till dig.

Felanmälan bredbandsbox

Psst.. med vårt Serviceavtal Trygg Fiber får du snabbare åtgärdstider om olyckan är framme.

Information om utrustningen

Manualer för Lunets all utrustning i fibernätet och som finns installerad hos dig.

Driftinformation

Om vi har några pågående driftstörningar eller planerade avbrott.

Kom igång-gudie

Om du behöver hjälp med att komma igång med dina tjänster i stadsnätet har vi samlat information här.

Lunet AB

Lunet äger, driftar och bygger ut fibernätet i Luleå. Ett stadsnät med kunden och valfriheten i centrum. Med fri konkurrens i stadsnätet erbjuder Lunet mängder av leverantörer av bredband-, tv- och telefonitjänster.

Anslut

  • Villa
  • Företag
  • Flerfamiljsfastighet
  • Bostadsrättsförening

Kundservice

  • Vanliga frågor & svar
  • Felanmälan
  • Jag ska flytta
  • Ledningsanvisningar
  • Anmäl schaktskador

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Om Lunet
  • Öppettider
  • © Lunet AB
  • Så hanterar vi dina personuppgifter
  • Visselblåsarfunktion

Hantera cookies-inställningar

Facebook Linkedin

Planerat underhåll

Den 17-18 februari från 22.00 till 06.00 genomför vi ett större fiberarbete som påverkar ett flertal kunder i Lunets fibernät. Arbetet genomförs för att öka driftsäkerheten och skapa förutsättningarna för framtida kapacitetsökningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta skapar för dig som kund. Vi arbetar dagligen med att upprätthålla driften i nätet och stävar alltid efter så liten kundpåverkan som möjligt.