Hoppa till innehåll
  • Anslut

    Vad vill du ansluta?

    Anslut privat fastighet

    För dig med villa eller stuga

    Anslut BRF

    För er som äger er fastighet

    Har du redan en fiberinstallation? Under Tjänster hittar du fler erbjudanden för dig som kund.

     

    Anslut flerfamiljsfastighet

    För dig med hyresgäster

    Anslut ditt företag

    För dig med verksamhet

    Övrigt

    Ute efter en internettjänst?
    För dig som ska bygga nytt
    Inför installation
  • Tjänster

    Vad kan vi hjälpa dig med?

    Stadsnätstjänster

    Internet, tv & telefoni för alla

    Avancerade tjänster

    Kapacitet, svartfiber, inplacering m.m

    Har du ingen fiberanslutning? Under Anslut hittar du erbjudanden för dig som inte ännu är ansluten.

     

    Serviceavtal

    Säkerställer en fungerande anslutning

    Smarta tjänster

    Sensornätverk och andra lösningar

    Övrigt

    Kom igång
    För dig som ska flytta
    Guider & Manualer
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss

    Lunet 🧡 Luleå

    Luleås digitalisering

    Vårt fibernät
    Samarbeten
    Sponsring

    Vi är Lunet

    Om företaget
    Jobba på Lunet

    Nyheter & Press

    Nyheter
    Presskontakt
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Meny
  • Anslut
    • Anslut privat fastighet
    • Anslut flerfamiljsfastighet
    • Anslut bostadsrättsförening
    • Anslut företag
  • Tjänster
    • Stadsnätstjänster
    • Serviceavtal
    • Avancerade tjänster
    • Smarta tjänster
  • I fokus
  • Driftinformation
  • Kundservice
  • Om oss
    • Om företaget
    • Jobba på Lunet
    • Luleå’s Digitalisering
    • Vårt nät
    • Samarbeten
    • Sponsring
    • Presskontakt
Loading...

Kom igång med dina tjänster

Villa och stuga

Hem › Kundservice › Kom igång › Kom igång – Villa

Välkommen som kund i stadsnätet

När din bostad är ansluten till Lunets öppna stadsnät väljer du fritt bland de tjänster som finns i vårt nät. Här får du information om hur du ansluter din utrustning till stadsnätet och hur du kommer igång med dina tjänster.

  1. Beställ serviceaval om du inte redan har ett
  2. Beställ tjänster hos valfri tjänsteleverantör
  3. Lunets utrustning och hur den fungerar
  4. Anslut din egen utrustning till stadsnätet
  5. Support, om det inte skulle fungera

1
Beställ serviceavtal

Din villa behöver omfattas av ett serviceavtal för att du ska kunna använda tjänsterna i stadsnätet.

Du väljer serviceavtal efter dina behov och beställer enkelt här genom att söka på din adress.

Sök på din adress och välj det serviceavtal som passar dig bäst

2
Beställ tjänster hos din tjänsteleverantör

Du väljer hastighet på ditt internet, om du vill ha TV eller andra tjänster och kontaktar den tjänsteleverantör du vill ha.

Klicka på en logga för att komma till tjänsteleverantörens hemsida för information om utbud och för att göra din beställning.

Mer om tjänster i stadsnätet

3
Lunets utrustning

Din bostad är ansluten till Lunets stadsnät med en bredbandsbox. Den fördelar inkommande signal och gör det möjligt att använda stadsnätets tjänster.

Lunet har flera olika fabrikat av bredbandsboxar i nätet. Bredbandsboxen har inte funktionen av en router och kan därför inte ge trådlösa signaler.

Här finns manualer för all vår utrustning som finns installerad. Antalet LAN-portar skiljer mellan de olika utrustningarna, men LAN 1 och 2 används alltid för internet och LAN 3 och 4 används alltid för IPTV.

Bredbandsboxen är en fast installation och kan inte flyttas av dig som kund. Vill du flytta den ber vi dig kontakta oss för att beställa ett arbete så att vi kan undvika att skada fiberanslutningen till din fastighet.

4
Koppla din utrustning

För att kunna koppla din utrustning behöver du en nätverkskabel som du kan köpa i de flesta elektronikbutiker.

Om du har flera enheter som ska anslutas till internet kan det vara bra att ansluta en router. Routern ingår i vissa internetabonnemang men kan behöva köpas till.

Beställer du TV och telefoni får du boxar från din tjänsteleverantör.

Anslut din TV

  1. Säkerställ att bredbandsboxen är ansluten till ett eluttag.
  2. Anslut TV:n till TV-boxen som du fått från tjänsteleverantören när du beställt en TV-tjänst.
    • Unicast-TV: Koppla TV-boxen med en nätverkskabel till nätverksuttaget eller uttag ett eller två på bredbandsboxen (räknat från vänster).
    • Multicast-TV: Koppla TV-boxen med en nätverkskabel mot uttag tre eller fyra på bredbandsboxen (räknat från vänster).
  3. Följ anvisningarna du får från din tjänsteleverantör när du beställt dina tjänster.
  4. Förutsatt att din tjänsteleverantör har aktiverat din beställda tjänst så är anslutningen nu redo att användas.

Anslut din dator

  1. Säkerställ att bredbandsboxen är ansluten till ett eluttag.
  2. Koppla din dator eller router med en nätverkskabel till uttag ett eller två på bredbandsboxen (räknat från vänster)
  3. Följ anvisningarna du får från din tjänsteleverantör när du beställt dina tjänster.
  4. Förutsatt att din tjänsteleverantör har aktiverat din beställda tjänst så är anslutningen nu redo att användas. 

5
Behöver du mer hjälp att komma igång?

Om du behöver hjälp ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör i första hand. De hjälper dig med beställning eller felsökning av dina tjänster och din utrustning som router, dator och TV-box.

Tjänsteleverantörer i vårt fibernät
Felsökningsguide

Vanliga frågor och svar

Vem ska jag kontakta om mitt nätverksuttag är trasigt?

Det är din fastighetsägare som ansvarar för fastighetsnätet och nätverksuttagen i lägenheterna. Ta kontakt med din fastighetsägare om ditt nätverksuttag är trasigt.

Hur gör jag om jag vill felanmäla min uppkoppling?

Ta kontakt med din tjänsteleverantör om du upplever problem med din internetuppkoppling. De kommer att kontakta oss om felet sitter i vårt nät eller vår utrustning. Innan du kontaktar din tjänsteleverantör rekommenderar vi dig att följa vår guide för felsökning.

Vad är ett serviceavtal?

Här har vi samlat all information om våra serviceavtal. Du väljer vilken typ av fastighet som avses och kan läsa mer om produkterna.

Jag har flyttat in i en bostad där det redan finns en aktiv tjänst, hur gör jag för att avsluta den?

Befintliga tjänster behöver avslutas av tidigare boende. Vi har ej möjlighet att koppla bort befintliga tjänster. Du behöver kontakta den personen eller fastighetsägaren för att be dem avsluta tjänsterna.

Hur gör jag om jag vill byta tjänsteleverantör?

Om du vill byta tjänsteleverantör avslutar du din tjänst hos din nuvarande tjänsteleverantör och gör en beställning hos en ny tjänsteleverantör.

Varför fungerar inte mitt internet?

Om du nyligen har beställt en tjänst kan det vara så att tjänsten ännu ej är aktiverad. Ta kontakt med din tjänsteleverantör för mer information. Du kan även ta hjälp av våra felsökningsguider.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

Du har möjlighet att välja fritt bland alla tjänsteleverantörer som finns i vårt öppna stadsnät och du tecknar avtal för tjänster direkt med vald tjänsteleverantör.

Du finner information om vilka tjänsteleverantörer som finns i vårt nät här.

Lunet AB

Lunet äger, driftar och bygger ut fibernätet i Luleå. Ett stadsnät med kunden och valfriheten i centrum. Med fri konkurrens i stadsnätet erbjuder Lunet mängder av leverantörer av bredband-, tv- och telefonitjänster.

Anslut

  • Villa
  • Företag
  • Flerfamiljsfastighet
  • Bostadsrättsförening

Kundservice

  • Vanliga frågor & svar
  • Felanmälan
  • Jag ska flytta
  • Ledningsanvisningar
  • Anmäl schaktskador

Om oss

  • Kontakta oss
  • Jobba hos oss
  • Om Lunet
  • Öppettider
  • © Lunet AB
  • Så hanterar vi dina personuppgifter
  • Visselblåsarfunktion

Hantera cookies-inställningar

Facebook Linkedin

Planerat underhåll

Den 17-18 februari från 22.00 till 06.00 genomför vi ett större fiberarbete som påverkar ett flertal kunder i Lunets fibernät. Arbetet genomförs för att öka driftsäkerheten och skapa förutsättningarna för framtida kapacitetsökningar.

Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta skapar för dig som kund. Vi arbetar dagligen med att upprätthålla driften i nätet och stävar alltid efter så liten kundpåverkan som möjligt.